Kurv

Her kan du direkte bestille varer med betalingskort. Tryk ”Gå til betaling”, når du er klar til at bestille dine varer i kurven.
Ønsker du i stedet at sende os en forespørgsel, tryk ”Send forespørgsel”. Du vil snarest blive kontaktet af en medarbejder.

Varenr.
Produkt
Antal
Stk. pris
Netto pris/stk.
Total
Du har ingen varer i din kurv
Subtotal
0,00 kr.
Moms (25%)
0,00 kr.
Total
0,00 kr.
eller

Tak for din forespørgsel.

Du vil blive kontaktet af en teknisk konsulent i løbet af en arbejdsdag.

Dette er ikke en ordre, blot en forespørgsel.

Audi i Fredericia

Audi i Fredericia

Logik og sund fornuft giver store besparelser

Fra det øjeblik man ankommer og skal til at udse sig en parkeringsplads ved det nye Audi Bilhus i Fredericia, ser man allerede, at der her er tale om et helt specielt byggeri, for alle pladserne er nummererede. Hvad det helt nøjagtigt betyder, giver servicechef Nicolai Rasmussen en grundig forklaring på.

Når en kunde bestiller tid til service eller en reparation, tildeler vi kunden et nummer, og det refererer til den plads, som kunden stiller vognen på. Nummeret hæftes også ved nøglen, som placeres på et nøglebræt, som udover at have forskellige farver, også er udformet som parkeringspladserne udenfor blot i en langt mindre skala. Skulle det af en eller anden årsag ikke være muligt at placere bilen samme sted, kan kortet vendes om, og der skriver vi så det sted, hvor vognen holder efter endt besøg, og det får kunden selvfølgelig besked på. Ved ethvert besøg på værkstedet, har vi altid gjort de reservedele, der skal bruges, klar til mekanikeren, forklarer Nicolai Rasmussen.

Overalt i bygningen er logistikken tænkt ind, og derfor er der ikke det sted i bygningen, hvor en bil ikke kan køre. Det giver tidsmæssigt en besparelse, hver gang en bil skal flyttes. Rigtig mange af dørene indvendigt åbner automatisk, og hvad angår værkstedsportene, så åbner de automatisk, når mekanikeren blinker tre gange med lygterne. Umiddelbart lyder det måske ikke af så meget, men sammenlagt giver det en stor årlig besparelse. Selv vil Nicolai Rasmussen skyde på, at samtlige tiltag har betydet, at der er sparet et sted mellem 30-35 % i forhold til et konventionelt værksted.

Til de kunder der vælger at vente, er der et konferencerum, hvor der er adgang til internet, og til børnene er der et stort legeområde. Øverste del af salgsafdelingen er lavet sådan, at den udover at være salgsudstilling også kan lejes ud til møder, konferencer, modeopvisninger, udstillinger og meget andet.

Mange bække små
Hver mekaniker har en computer og skærm til rådighed. Al det personlige værktøj befinder sig på en vogn, og her er det mekanikeren, der flytter efter bilen og ikke omvendt. Hver arbejdsplads er indrettet, så det er mest hensigtsmæssigt, og alt er i moduler og dermed ens uanset hvilken arbejdsstation, der er tale om. På computeren kan enhver reparation slås op, og her vil reparationsvejledningen også være at finde. Samme sted er der også angivet, hvilke specialværktøjer der skal anvendes, og det er også angivet, hvor og i hvilket skab det befinder sig. Er der tale om noget specielt, kan mekanikeren komme i kontakt med importørens servicefolk, og rækker det ikke, kan man gå direkte til fabrikken. Hver arbejdsstation er forsynet med et antal slangeruller, hvoraf én er til spildoliesugning direkte fra oliepinden. Spildolierullerne er en del af det fuldautomatiske Samoa Autovac system, som sørger for kontant vakuum i hele anlægget. Derfor er det kun i sjældne tilfælde olieaftapningsskruen bruges. Der er yderlige fire slangeruller. To for olie, en for sprinkler- og en for kølervæske. De styres alle af et Samoa AMS (avanceret overvågningssystem - advanced monitoring system) væskestyrings anlæg. Fra tastaturet indtaster mekanikeren sin personlige pin kode, arbejdskortets nummer, hvilken væske og det antal liter han måtte ønske. På et andet indbygget display kan han se, om den udleverede mængde er den samme som den indtastede - derved undgås fejl. Når mekanikeren er færdig, sendes en besked videre til arbejdskortet med de væsker, der er fyldt på bilen. Modulerne er hver forsynet med to trykluft slangeruller, en 220- og en 380 volt kabelrulle. Ude over vækstedsgulvet er der også centrale skærme, og her kan mekanikerne se, hvad der er gang i, og hvad der venter. Men det holder ikke her, for arbejdet er også opdelt i farver. Er det en rød markering, er det en såkaldt ventekunde, altså er der én, der venter i venterummet. En blå markering betyder, at der er tale om en almindelig kunde, og når det er en gul markering, er der tale om en intern bil.

Tilfredse mekanikere hos Audi i Fredericia
Jens Schmidt Holst er en af de seks mekanikere på det mekaniske værksted. Sammenlagt har han været mekaniker i foreløbigt 22 år, og det har altid været indenfor VW gruppen. Også han kan mærke forskellene ved at være i et hus, hvor det hele er koncentreret om at skabe de bedste rammer, og hvor samtlige arbejdsprocesser er tænkt ind i en helhed.

Kommandovejene er kortere, og her i huset er alle lige vigtige, for hver person udfylder en opgave, som er nødvendig, for at helheden kan fungere. Det giver en vigtig holdånd, som har stor betydning, og det at arbejde i et fremsynet hus giver os alle en følelse af at være med i fremtiden.

I kraft af det her er 100 % Audi, kan jeg fokusere på en anden måde end før. Et mærke giver i sig selv en rationaliseringsgevinst, fordi man ikke hele tiden skal omstille sig. Vi har også det nyeste værktøj og den nyeste teknologi til rådighed, og det betyder meget i dagligdagen, siger Jens Schmidt Holst.

Moduler giver besparelser
Et af de firmaer, som har leveret værkstedsudstyr til Audi huset, er Løwener, som har stået for mange af løsningerne på værkstedet. Samtlige arbejdsstationer er af det eksklusive mærke Dura, som er et af Løweners mærker. Dura værkstedssystemet stammer fra England, og Dura har i flere år arbejdet tæt sammen med Audi i Tyskland om specielle løsninger til netop Audi, og dette samarbejde er blevet til virkelighed i Fredericia, så det hele nu er gældende som standardløsning hos Audi i hele verden. Systemet af værkstedsborde med indbyggede skabe og hylder, kan bygges op i moduler, og derfor kan det skræddersys efter de ønsker, der måtte være, fortæller distriktschef Ole Kristiansen og produktchef Peter Savioli.

Vi har været med fra starten i hele processen, og samarbejdet med Audi har givet os en helt enestående mulighed for at optimere det hele på bedste vis. Eksempelvis er alle slanger, rør, el-ledninger, vakuumrør og alt det andet ført bag skabene og i føringer nede i gulvet. Værkstedsskabene står på en sokkel, men hvad man ikke ser, er, at udsugningen foregår via en spalte mellem sokkel og skabe hele vejen langs begge sider af værkstedet. Smøre- og olieudstyret har også kunnet placeres hensigtsmæssigt og centralt i en separat bygning, hvorfra det står i forbindelse med hver eneste arbejdsstation på værkstedet. Det betyder, at mekanikeren ikke skal rende efter dette og hint, men at han har det hele lige ved hånden. Modulopbygningen giver også et indtryk af en helhed, og ved at alt er skræddersyet til dette hus giver det et hele, som man kun kan opnå, når alt er en del af helheden, lyder forklaringen fra Ole Kristiansen og Peter Savioli fra Løwener.

 

Casen om Audi i Fredericia er skrevet af Jens Jessen -